[English presentation, see below] Sedan publiceringen av Suzanne Collins The Hunger Games 2008 råder det högkonjunktur i så kallade ungdomsdystopier, det vill säga dystopiska samtids- och framtidsskildringar för unga med auktoritära regimer och vuxna som förtrycker barn och ungdomar. Dystopisk litteratur för unga vuxna ställer viktiga frågor om vilka konsekvenser som följer på den vuxna generationens oförmåga att hantera utmaningar som diskriminering och diktatoriska tendenser. Den illustrerar också hur unga människor kan förtryckas av vuxna i icke-fiktiva samhällen genom att överdriva maktskillnaderna mellan barn, ungdomar och vuxna.
Mothers and Murderers utforskar maktförhållanden mellan vuxna och unga, med hjälp av en korpus med cirka hundra engelsk- och svenskspråkiga ungdomsdystopiska texter. Den belyser de maktrelationer som spelar in när dystopiska regimer tvingar unga karaktärer att bli mördare. Den belyser också maktförhållandet mellan barn, ungdomar och vuxna genom att analysera motivet den unga modern. I denna dystopiska litteratur måste unga mödrar vara beredda att göra vad som helst för att skydda sina barn, även om de förtrycks av vuxna. Boken analyserar hur maktkategorin ålder förhåller sig till andra kategorier som kön, ras, funktionsvariationer och klass.
Genrens problematisering av vuxnas förtryck av unga innehåller en didaktisk potential som kan utnyttjas i klassrummet. Genom att överdriva faktiska åldersrelaterade maktskillnader kan ungdomsdystopier stödja elever och lärare att ifrågasätta antaganden om vad den unga generationen behöver och vilka delar av samhället den behöver skyddas från.
Genom att kombinera textanalyser av motiven, fallstudier med fördjupade analyser och förslag på undervisningsupplägg riktar sig boken både till läsare som vill utforska ungdomsdystopier som genre och till lärare och lärarstudenter som vill förverkliga genrens didaktiska potential i klassrummet.
Malin Alkestrand har en doktorsexamen i litteraturvetenskap från Lunds universitet och är biträdande lektor vid Linnéuniversitetet. Hon undervisar och forskar inom barn- och ungdomslitteratur, och hon har publicerat forskning om fantasylitteratur och ungdomsdystopier. Alkestrand är också utbildad gymnasielärare i svenska och historia. Hon utbildar lärare i skolämnet svenska med fokus på barn- och ungdomslitteratur och hur denna typ av litteratur kan användas i skolundervisningen.
***
Since the publication of Suzanne Collins' The Hunger Games in 2008, there has been a boom in literature about dystopias with authoritarian regimes, featuring adults who oppress children and adolescents. Dystopian literature for young adults asks important questions about the consequences of the adult generation's inability to deal with challenges such as discrimination and dictatorial tendencies. It also illustrates how young people can be oppressed by adults in non-fictional societies by exaggerating the power inequalities between children, adolescents and adults.
Mothers and Murderers explores power relationships between adults and the young, using a corpus of around one hundred Anglophone and Swedish dystopian novels for young adult (YA) readers. It highlights the power relationships that come into play when dystopian regimes force young characters to become killers. It also illuminates the relationship of power between children, adolescents and adults by analysing the motif of the adolescent mother. In this dystopian literature, adolescent mothers must be prepared to do whatever it takes to protect their child, even while being oppressed by adults. This book analyses how the power category of age relates to other categories such as gender, race, (dis)ability and class.
The genre's problematisation of adult oppression of the young incorporates an educational potential that can be harnessed in the classroom. By exaggerating actual age-related power inequalities, it can support students and teachers in questioning assumptions about what the young generation needs and what elements of society it needs protecting from.
Combining text analyses of the motifs in the corpus, case studies with in-depth analyses of these motifs, and suggestions for teaching plans, this book is aimed at readers who want to explore dystopian literature for young adults, as well as teachers and trainee teachers who want to actualise the educational potential of this genre in the classroom.
Malin Alkestrand has a Ph.D. in Comparative Literature from Lund University, Sweden, and is assistant professor at Linnaeus University, Sweden. She teaches and researches in the field of children's and young adult literature, and she has published on fantasy literature and dystopian literature for young adults. Alkestrand is also a qualified secondary school teacher in Swedish and History. She educates trainee teachers in the school subject Swedish, with a focus on children's and YA literature and how to teach these types of literature in the classroom.