De flesta förskolor och skolor anser nog att verksamheten inte är särskilt ojämställd. En annan bild framträder ofta när man kartlägger könsmönstren. Personalen har olika förväntningar på pojkar och flickor, och material och aktiviteter delas upp efter kön. Alla elever oavsett kön ska ha lika tillgång till utbildning, kräver skollagen. Vad innebär då jämställdhetsuppdraget i praktiken?
I Jämställdhetsarbete i förskola och skola formuleras sju utmaningar att utgå från.
- Gör verksamheten könsmedveten.
- Genusgranska läromedel och material.
- Minska skillnaderna i flickors och pojkars resultat.
- Utmana ojämställda studie- och yrkesval.
- Motverka verbala kränkningar och trakasserier.
- Motverka hedersrelaterat förtryck och våld.
- Utmana normer i entreprenörskap.
Läsaren får tips på arbetsmetoder för praktiskt jämställdhetsarbete, konkreta exempel att inspireras av och referenser till teori.
Femte upplagan är uppdaterad utifrån aktuell forskning och ändringar i läroplanerna för gymnasieskolan, grundskolan och förskolan avseende jämställdhet. Boken vänder sig till skolledare, skoltjänstemän, lärare, förskollärare, elevråd och skolpolitiker.